Дидактичний матеріал до теми «Координатна площина», 6
клас
Грунт удобрювати
як? Де посіяти буряк?
Як рослини захищати, від хвороб їх лікувати? Все в сільському господарстві агрономи знають, І за це їх на селі дуже поважають. |
№1 (-1;5), (1;5), (4;-5), (3;-5), (2;-1), (-2;-1),
(-3;-5),
(-4;-5), (-1;5).
Окремо: (-0,5; 4), (0,5; 4), (1,5; 0), (-1,5;0), (-0,5;
4).
|
Батько в мене – будівельник,
Він новий будує дім. Коли виросту, то сяду В кран підйомний поруч з ним. |
№2 (-3;6), (4;6), (4;4), (3;5), (-2;5), (-2;2), (3;2),
(4;1), (4;-4), (3;-5),(-3;-5), (-3;6).
Окремо: (2,5;1), (3;0,5), (3;-3,5), (2,5;-4), (-2; -4),
(-2; 1), (2,5; 1).
|
У садочку
вихователі, як бабусі, і як матері:
Нагодують, погуляють, спати діток покладуть, Почитають нову казку, подарують свою ласку. |
№3 (-6;7), (-1;7), (0;6), (0;3), (-1;2), (0;1), (0;-4),
(-1;-5),
(-6;-5), (-6;7).
Окремо: (-5;6), (-1,5;6), (-1;5,5), (-1;3,5), (-1,5;3),
(-5;3), (-5;6).
Окремо: (-5;2), (-2,5;2), (-1;0,5), (-1;-3,5),
(-1,5;-4),
(-5;-4), (-5;2).
|
Корисні копалини
мрію шукати,
Для цього потрібно геологом стати. Я влітку вивчаю, коли я в селі, Властивості, склад і будову Землі. |
№4 (-2;-5),
(-1;-5), (-1;6), (3;6), (4;5), (4;7), (-2;7),
(-2;-5).
|
№5 (-4;-10),
(-4;-9), (-2,5;-9),(-2;-8,5), (-2;0), (-2;3),
(-3;3),(-3;4), (-1;4),
(2;3), (5;4), (5;3), (2;2), (-1;3),
(-1;-9), (-2;-10), (-4;-10).
|
|
З вантажем ідуть
машини, із країни до країни,
І вже декілька ночей не змикав шофер очей. Він доставить в строк вантаж, далекобійник спритний наш. |
№6 (-3;-2),(-5;-2),
(-5;-4), (-4;-3), (4;-3), (5;-4),
(5;-2), (3;-2), (3;7), (-1;7), (-3;-2).
Окремо: (-2;-2), (-0,5;6), (2;6), (2;-2), (-2;-2).
|
Став би я екскурсоводом,
Спілкувався б із народом, По музею б я ходив, Про мистецтво б говорив. |
№7 (6;0,5), (6;-0,5), (2;-0,5), (2;-5), (5;-5), (6;-4),
(6;-6), (1;-6), (1;5), (6;5), (6;3), (5;4), (2;4),
(2;0,5), (6;0,5).
|
Єгер – професія
дуже цікава,
Від браконьєрів ліси берегти. Щоб ти з родиною в чудову діброву Зміг би у будь-яку пору прийти. |
№8 (-4;4), (-3;5), (-2,5;5), (-1;4), (0;5), (0;4),
(-1;3),
(-2,5;4),(-3;4),(-4;3), (-4;-1,5), (-3,5;-2),(-0,5;-2),
(0;-1,5),
(0;-1), (1;-1), (1;-2), (0;-3),
(-4;-3),(-5;-2),
(-5;8), (-4;9), (0;9), (1;8), (1;7), (0;7), (0;7,5),
(-0,5;8),
(-3,5;8), (-4;7,5), (-4;4).
|
В серпні почались
жнива, вже хліба дозріли.
Жнець працює день і ніч, не шкодує сили. Щоб були тобі й мені паляниці запашні. |
№9 (3;-8),
(2;-8), (2;-2), (1;-2), (-1;-8), (-2;-8), (0;-2), (0;-1), (-2;4), (-1;4),
(1;-1), (2;-1), (2;4), (3;4), (3;-1), (4;-1), (6;4), (7;4), (5;-1), (5;-2),
(7;-8), (6;-8), (4;-2), (3;-2), (3;-8).
|
Хто за рух відповідає, розклад поїздів складає?
Залізничник, мій дідусь, в нього я порядку вчусь. |
№10 (0;0,5), (-1;-0,5), (-3;-0,5),(-3;-1,5), (-1;-1,5),
(0;-2,5), (0;-6,5),(-0,5;-7), (-2,5;-7), (-3;-6,5),
(-3;-6),
(-4;-6), (-4;-7), (-3;-8), (0;-8), (1;-7),(1;-2),
(0;-1), (1;0), (1;3), (0;4),(-3;4),(-4;3), (-4;2), (-3;2), (-3;2,5),
(-2,5;3), (-0,5;3), (0;2,5), (0;0,5).
|
№11 (1;-2), (5;3), (5;7), (6;7), (6;-3),(5;-3), (5;2),
(1;-3), (0;-3), (0;0), (0;7), (1;7), (1;-2).
|
|
Історик вивчає
події і дати,
Щоб шану героям Вітчизни віддати, Хай дітям своїм перекажуть батьки Про подвиг народу в воєнні роки. |
№12 (2;6), (3;6), (3;-5),(2;-5), (2;6).
Окремо: (2;8), (3;8), (3;7),(2;7), (2;8).
|
Коней приборкує в
цирку їздець,
Верхи він мчить по арені. В залі шепочуть: "Який молодець! Гарний в своєму натхненні". |
№13 (-3;-8), (-2;-8), (-2;1), (-3;1),(-3;0), (-3;-8).
Окремо: (-4;2), (-3;2), (-3;3), (-4;3),(-4;2).
Окремо: (-2;2), (-2;3), (-1;3), (-1;2), (-2;2).
|
Маму з татом
поважай, дома їм допомагай.
Підмітай та посуд мий, якщо бачиш, що брудний. Свої речі поскладай, відпочити мамі дай. І до праці та порядку вже з дитинства ти звикай. |
№14 (1;-2), (5;3), (5;7), (6;7), (6;-3),(5;-3), (5;2),
(1;-3), (0;-3), (0;0), (0;7), (1;7), (1;-2).
Окремо: (2;8), (2;9), (4;9), (4;8).
|
Мрія кожного
хлопчини – це зіркові височини.
Космонавт у кораблі відлітає від Землі. Та на жаль, іще ми діти, на ракеті щоб летіти. |
№15 (0;0), (0;-5), (1;-5), (1;1), (2;1),(4;-5), (5;-5),
(3;1), (3;2), (5;6), (4;6), (2;2),(1;2),(1;6), (0;6), (0;0).
|
З понеділка по
суботу ходить лікар на роботу.
Якщо раптом захворію, може вийти і в неділю. Він мені призначить ліки, перевірить горло, ніс, Скаже їсти борщ і кашу, щоб одужав я й підріс! |
№16 (1;1), (4,5;12), (7;12), (7;1), (6;1), (6;11), (5;11),
(2;1), (1;1).
|
Службу державну
митник несе,
Зайвого злодій не провезе. Що у валізах, в вантажних вагонах Перевіряють люди в погонах. |
№17 (-4;5,5), (-2;8), (-2;2), (-1;2),(-1;11),(-4;7), (-7;11),
(-7;2), (-6;2),
(-6;8), (-4;5,5).
|
На роботі мама й
тато, а я з нянею сиджу,
В неї досвіду багато, з нею змалку я дружу. Погуляє, нагодує і до школи підготує. |
№18 (-2;-2), (-2;2), (-3;2), (-3;-8), (-2;-8), (-2;-3),
(1;-3), (1;-8),(2;-8), (2;2), (1;2), (1;-2), (-2;-2).
|
Охоронець уважний
ходить біля вітрин,
За порядком пильнує в супермаркеті він. |
№19 (-5;-10,5), (-5;-2,5), (-4,5,-2), (-2,5;-2),
(-2;-2,5),
(-2;-10,5), (-2,5;-11), (-4,5;-11), (-5;-10,5).
Окремо: (-6;-11), (-5;-12), (-2;-12),(-1;-11), (-1;-2),
(-2;-1), (-5;-1), (-6;-2), (-6;-11).
|
На виклик пожежна
машина летить,
Сміливий пожежник в кабіні сидить. Його телефон "101" люди знають, І в разі пожежі завжди викликають. |
№20 (-0,5;-0,5), (-6;-0,5), (-6;-10,5), (-5;-10,5),
(-5;-1,5), (-1,5;-1,5),(-1,5;-10,5), (-0,5;-10,5),
(-0,5;0,5).
|
Із іншої країни він репортаж веде,
Наш репортер кмітливий цікаве скрізь знайде. |
№21 (2,5;-1), (3,5;-1), (3,5;2), (6,5;2), (7,5;3),
(7,5;8), (6,5;9), (2,5;9), (2,5;-1).
Окремо: (3,5;3), (6;3), (6,5;3,5), (6,5;7,5), (6;8),
(3,5;8), (3,5;3).
|
В саду працює
садівник: дерева обгортає,
Кущам він форму придає, троянди поливає. Створив він затишок в саду, охоче я туди іду. |
№22 (2,5;1), (4,5;1), (5;1,5), (5;2), (6;2), (6;1), (5;0),
(2;0), (1;1), (1;9), (2;10), (5;10),(6;9), (6;8), (5;8),(5;8,5), (4,5;9),
(2,5;9),(2;8,5), (2;1,5), (2,5;1).
|
Якщо дуже поспішаю,
то таксі я викликаю;
Хай таксист по місту мчить, доберуся я за мить. |
№23 (-4;9), (-4;11), (3;11), (3;9), (2;10), (0;10), (0;1),
(-1;1), (-1;10), (-3;10), (-4;9).
|
Прийдуть до школи
діти малі
Там їх зустрінуть учителі, Будуть навчати читати, писати І один одному допомагати. |
№24 (1;-0,5), (0,5;-1), (-1,5;-1), (-2;-0,5), (-2;5),
(-3;5), (-3;-1), (-2;-2), (1;-2), (1;-4,5), (0,5;-5), (-1,5;-5),
(-2;-4,5), (-2;-4), (-3;-3), (-3;-5), (-2;-6), (1;-6),
(2;-5), (2;5), (1;5), (1;-0,5).
|
Нам фото на пам’ять
фотограф зробив,
І нашу родину він там відтворив. Нехай дуже швидко минають роки, На фото родинне дивлюсь залюбки. |
№25 (2;12), (3;12), (3;11), (5;11), (6;10), (6;3), (5;2),
(3;2), (3;-1), (2;-1), (2;2), (0;2), (-1;3), (-1;10), (0;11), (2;11), (2;12).
Окремо: (0;9,5), (0,5;10), (2;10), (2;3), (0,5;3),
(0;3,5), (0;9,5).
Окремо: (3;3), (3;10), (4,5;10), (5;9,5), (5;3,5),
(4,5;3), (3;3).
|
Художник чудові
картини малює,
В музеї милуюсь пейзажами я, Там рідна природа, річки і долини, Лани золоті, Україна моя! |
№26 (0;-3), (2;1), (3;1), (0,5;-4), (3;-9),(2;-9), (0;-5),
(-2;-9), (-3;-9),(-0,5;-4), (-3;1), (-2;1), (0;-3).
|
До цирульника
ходила,
Модну зачіску робила. Волосся стало чепурне – Ви не впізнаєте мене! |
№27 (1;0), (5;0), (6;-1), (6;0), (6;1), (5;1), (5;10),
(4;10), (4;1), (2;1), (2;10), (1;10), (1;0).
|
Чобітки чоботарю я
свої не подарю.
Хай він їх відремонтує, до зими їх підготує, Тепло взуюсь, одягнуся, на ґринджолах прокочуся! |
№28 (3;1), (2;1), (2;4), (-1;4), (-2;5),(-2;11), (-1;11),
(-1;5,5), (-0,5;5), (2;5), (2;11), (3;11), (3;1).
|
Шахтар – професія
складна, дитина кожна знає.
Вугілля для країни він в шахті добуває. Працює він з наснагою – ми вдячні із повагою. |
№29 (1;-1), (1;-10), (8;-10), (8;-1), (7;-1), (7;-9),
(5;-9), (5;-1), (4;-1), (4;-9), (2;-9), (2;-1), (1;-1).
|
№30 (5;-6), (4,5;-5), (0;-5), (-3,5;-5), (-3,5;4),
(-2,5;4), (-2,5;-4), (-0,5;-4), (-0,5;4), (0,5;4), (0,5;-4), (2,5;-4),
(2,5;4), (3,5;4), (3,5;-4), (5;-4), (5;-6).
|
|
Є професій так
багато:
Мама – кухар, слюсар тато. А я б в пекарні працював, І хліб м’якенький випікав. |
№31 (2;1), (-6;1), (-6;11), (-5;11), (-5;7), (-2;7),
(-1;6), (-2;2), (-2;1).
Окремо: (-2,5;2), (-5;2), (-5;6), (-2,5;6), (-2;5,5),
(-2;2,5), (-2,5;2).
|
Знає він обов’язки,
знає всі права,
Це юрист досвідчений – світла голова. Він закони пояснить у своїй країні. Зможе він допомогти будь-якій людині. |
№32 (1;0), (4;0), (5;1), (5;8), (4;9), (1;9), (0;8),
(0;6),
(-1;6), (-1;9), (-2;9), (-2;0), (-1;0), (-1;5), (0;5),
(0;1), (1;0).
Окремо: (1;1,5), (1,5;1), (3,5;1), (4;1,5), (4;7,5),
(3,5;8), (1,5;8), (1;7,5), (1;1,5).
|
Полюбуйтесь на
спортсмена,
На засмаглого яхтсмена, Він сміливий та моторний, Трюк він робить неповторний. |
№33 (1;0), (1;5), (2;6), (5;6), (5;-5), (4;-5), (4;-1),
(2;-5), (1;-5), (3;-1), (2;-1), (1;0).
Окремо: (2;0,5), (2;4,5), (2,5;5), (4;5), (4;0),
(2,5;0), (2;0,5).
|
Множення раціональних чисел
УРОК-ГРА, б КЛАС
Мета: узагальнити
та систематизувати знання учнів з теми, закріпити навички виконання відповідних
дій раціональними способами, вдосконалити вміння використовувати сумісні
арифметичні дії із раціональними числами; розвивати мислення, увагу, творчі
здібності; виховувати старанність, наполегливість, бажання до самоосвіти,відповідальність
перед товаришами, інтерес до математики, культуру математичного мовлення та
записів.
Обладнання:
виготовлена власноруч велика цукерка; таблиці, картки з тестовими завданнями;
таблиці, які виконують роль обгорток для цукерки з відповідними написами та
завданнями; звичайні цукерки, плакат з кросвордом.
ХІД УРОКУ
Учнів класу об'єднано в дві групи.
I. Організаційний
момент.
II. Повідомлення
теми, мети уроку.
Учитель. Сьогодні на уроці ми узагальнимо та систематизуємо
знання з теми «Множення раціональних чисел», закріпимо навички виконання
відповідних дій та вдосконалимо вміння виконувати арифметичні дії з
раціональними числами. Для цього розв'яжемо цікаві вправи.
Тож
запишемо в зошити тему уроку: «Узагальнення та систематизація вивченого
матеріалу».
III. Актуалізація
опорних знань.
(Діти записують тему уроку.
Відкриваються двері, чути свист, у клас заходить переодягнений у чаклуна учень.
Він тримає в руках торт.)
Чаклун. Привіт!!!
Учитель. Ц-сссс!
У нас урок.
Чаклун.Та який урок? Подивіться, який у мене тортик?!
Учитель. Не
тортик, а торт.
Чаклун.Та яка різниця? Головне, що ваш урок відміняється. Я
прийшов, щоб передати дітям ось цей тортик. Ой! Торт. І проконтролювати, щоб він
потрапив до найрозумніших, найдотепніших, найсміливіших учнів, які зможуть ним
поласувати.
Учитель. Якщо вже ви отримали таке доручення, то представтеся,
будь ласка, і повідомте, хто ж передав цей торт?
Чаклун.Мене звуть Миколка, а прислав мене Данилко.
Учитель. Ну,
добре. Давайте, шановний, ваш торт(підходить
ближче до чаклуна і хоче взяти торт). Ми
із задоволенням його з'їмо.
Чаклун.Зачекайте, зачекайте. Я ж повинен перевірити, чи
справді ви всі тут найрозумніші в школі (дістає
з кишені аркуш із запитаннями). Тож
почнемо.
1. Як знайти добуток двох чисел із різними знаками?
(Щоб знайти добуток двох чисел з
різними знаками, достатньо перемножити їх модулі й поставити перед добутком
знак «—».)
2. Як знайти добуток двох від'ємних чисел?
(Щоб знайти добуток двох
від'ємних чисел, достатньо перемножити модулі цих чисел.)
3. Сформулюйте
закони множення раціональних чисел.
(Для
множення раціональних чисел справджуються закони: переставний — для будь-яких
раціональних чисел а і Ь має місце рівність аЬ = Ьа; сполучний
— для будь-яких раціональних чисел а,
Ь, с має місце рівність (аЬ)с = а(Ьс); розподільний
— для будь-яких чисел а, Ь, с має місце рівність (а + Ь)с = ас + Ьс.)
(Доданки, які відрізняються один
від одного тільки числовими множниками. Наприклад, вираз 4х + їх.)
5. Як звести
подібні доданки? Наведіть приклад.
(Щоб звести подібні доданки,
потрібно скористатися розподільним законом множення. Наприклад, 4х + їх = х(4 +
1) = 5х.)
IV. Розв'язування вправ.
Чаклун.Справді,
ви все знаєте. Чесно кажучи, думав, що торт мені залишиться, але тепер доведеться
його віддати. (Віддає торт
вчителю і стоїть, похнюпившись).
Учитель. Діти,
я думаю, що ви не лише дуже розумні, а й щедрі. Так чи ні? {Діти погоджуються.) Тож, шановний Миколко, займіть зручне місце за партою
і пригощайтеся. (Миколка займає
своє місце.)
Учитель дістає торт. Знявши кришку, показує учням, що
на звороті написано: «Ви, шановні, не поспішайте, Знак добутку визначайте,' Про
подібні доданки ще згадайте, З опорними картками пограйте!».
«Визначте знак добутку» (вправи за картками)
Картка1
Знак числа а
|
Знак числа Ь
|
Знак добутку чисел аЬ
|
+
|
+
|
|
-
|
-
|
|
+
|
-
|
|
- -
|
+
|
|
Картка 2
|
||
Знак числа а
|
Знак числа Ъ
|
Знак добутку чисел аЬ
|
+
|
+ -
|
|
-
|
+
|
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
|
Картка 3
|
||
-15 • (-4) =
|
-25 • 4 =
|
-4 • (-25) =
|
-20 • (-5) =
|
18 • (-5) -
|
-18 • (-5) =
|
45 • (-10) =
|
10 • 45 =
|
2-20=
|
-1а • (-5) =
|
12с • (-10)-
|
-12 • (-15) =
|
Картка 4
Серед виразів —4а,
5а, —456, 24с, 56Ь, —20с укажіть подібні та зведіть їх.
Чи можна додати другий і третій вирази? Чому?
|
Гра «Хто
швидше?»
Учитель. І
з цим завданням ви впоралися, тепер поласуємо солодким(вчитель розгортає
цукерку і показує напис):
«Ви торт розгорнули
І про
гру, мабуть, забули.
Картки
хутко розберіть,
Але
спочатку таблицю заповніть».
X
|
-2
|
2
|
-0,2
|
1
¾-
8
|
-0,5*
|
Учитель. Таблицю заповнено, а чи правильно? Передайте її своєму
сусіду тричі і виконайте взаємоперевірку.
Учитель.
Як ви гадаєте, вже час куштувати торт
чи ще доведеться над чимось працювати? Перевіримо.
Діставши
торт, вчитель показує напис:
«Усно
лічити вміє кожен із вас,
У вправах
письмових покажіть клас.
З карток
приклади пишіть
І скоріше
розв'яжіть».
(Один
учень від групи працює біля дошки.)
Картка
для 1-ї групи
Обчисліть,
використовуючи закони множення.
1). -2 •
(-1,2 - 1,8);
2). 21 •
3 — 31 • 3;
3). -0,2
• 3,8 - 3,7 • (-0,2);
4). 36 •
28 + 36 • 39 - 67 • 46;
5). 3,4 •
4,5 - 3,4 • 10,6 + 6,1 • 4,4.
Картка для 2-ї групи
Обчисліть, використовуючи закони множення.
1)-3
(-1,3-1,7);
2)11 2 — 31 2;
3)-0,3 • 5,8 - 5,7 • (-0,3);
4)46 • 28 + 46 • 29 - 57 • 56;
5)2,4 • 3,5 - 2,4 • 9,6 + 6,1 • 3,4.
Учитель. Чи скінчилася, нарешті, наша робота? Маю для вас ще
одну обгортку. Напис на ній такий: «Разом працювали ви гарненько. А як же
поодинці? Тести ці зробіть швиденько: На кожне із завдань всі мають по
хвилинці».
Тестові
завдання
1. Обчисліть —11 -7.
A. 77. Б. -74.
B. -77. Г. -87.
2. Обчисліть -12 • (-6).
A. 72. Б. -72.
B. 62. Г. -62.
3. Обчисліть -45 : (—15).
A. -3. Б. 5.
B. 2,5. Г. 3.
4. У виразі 17а + 5а - 10а + 3 зведіть подібнідоданки.
A.12а + 3. Б.
12 + 3.
B. 15. Г. 2а + 3.
5. Розв'яжіть
рівняння 4л: = —10.
A.2,5. Б.
-2,5.
B.-6. Г.
14.
6. У виразі їх+ 7увинесіть за дужки
спільниймножник.
A.7х(1 + у). Б. 1(х
+ у).
B.х(7 + 7у). Г. у(7х
+ 7).
Після виконання завдань — взаємоперевірка «Ти мені, а
я тобі».
Гра
«Хокей»
Учитель. Маю для вас новий напис:
«Урок
закінчити вже час,
Тож
підсумки очікують на нас.
В хокей,
як хочеш, то пограй,
Ти шайбу
не лови, а відбивай».
Чаклун.А я пропоную не просто грати,
А
кросворд вам розгадати,
Щоб ще
краще все запам'ятати.
1
|
|||||||||||||
2
|
|||||||||||||
3
|
|||||||||||||
4
|
|||||||||||||
5
|
|||||||||||||
6
|
1.Обчисліть -25 • 7 • (—4). Вказівка: зручним способом.
2.Чому дорівнює сума числових множників у виразі 6х+5х? .
3.Чому дорівнює добуток чисел мінус шістнадцять і мінус
одна друга?
4.На яке число не можна ділити?
5.Як називаються доданки у виразі 2а + За?
6.Закон множення, за допомогою якого виконано обчислення
4
• (-3) + 4 • 7 = 4 • (-3 + 7) = 16.
Відповіді. 1. Сімсот. 2.Одинадцять. 3. Вісім. 4.Нуль. 5.Подібні.
6.Розподільний.
V. Підсумок
уроку.
Учитель.
Десь уже дзвенить дзвінок —
Це закінчився урок.
Всі завдання розв'язали
І кросворд ви розгадали
Тож сюрприз оцей візьміть (даєторт),
Самі з'їжте й гостя пригостіть.
VI. Домашнє
завдання.
«Математична
мандрівка»
Підготовка
до мандрівки.
За кілька днів вчитель оголошує тему мандрівки, обговорює з учнями правила
подорожі, формує команди мандрівників.
Хід
уроку.
І.
Організація класу до уроку.
Вчитель
повідомляє тему та мету уроку, форму його проведення, оголошує програму
математичної мандрівки, нагадує правила гри, знайомить з капітанами команд,
представляє журі.
( В журі
обираються 2 учні, які мають гарні знання з математики).
Програма
мандрівки: « Мандрівка від множення до ділення дробів»
1 етап. Старт.
2 етап. Рифи.
3 етап. Маяк.
4 етап. Загублений острів. (Фініш)
ІІ
Організація математичної мандрівки.
1 етап. Старт.
Кожній з команд
зачитується речення, яке слід закінчити. Кожна правильна відповідь дає 1 бал
команді. Всі результати команд заносяться до таблиці, а в кінці уроку
підводиться підсумок і визначаються переможці.
Запитання для 1
команди:
1.
Щоб
помножити дріб на натуральне число,
необхідно ___ помножити, ____, а ____ залишити без змін.
2.
Добутком
двох дробів є ___, чисельник якого дорівнює____,а знаменник -__.
3.
Щоб знайти число за даним значенням його
дробу, можна ___________.
4.
Щоб
поділити мішані числа, треба спочатку ___________, а потім ______.
5.
Щоб
поділити один дріб на другий, треба __________________.
Запитання для 2
команди:
1.
Щоб
поділити дріб на натуральне число, необхідно _____ помножити, а ____ залишити
без змін.
2.
Щоб
знайти дріб від числа, можна __________________.
3.
Щоб
поділити один дріб на другий, треба ____________.
4.
Часткою
двох дробів є ____, чисельник якого дорівнює ____,а знаменник -__.
5.
Щоб
помножити мішане число на натуральне, треба спочатку___________.
2 етап. Рифи.
По одному
учаснику з кожної команди виходить до дошки. Кожен учасник обирає карточку на
столі із завданням, яке виконує на дошці. Та команда, яка розв’яже
правильно першою – отримає 2
бали, друга команда отримає 1 бал, але якщо розв’язок хибний, то
команда не отримує нічого. Результати завдань учні замальовують у таблиці
відповідей, по закінченню конкурса отримаємо малюнок.
Завдання для
першої команди:
1)
12
: 5/12 =
5) 1 4/11 : 1 4/11 =
2)
5 7/8 : 7/8
=
6) 2/5
: 5/2 =
3)
7/8
* 1/3 =
7) 5/12 * 8/15 =
4)
7/9
* 18 =
8) 2 1/2 * 2
1/4 =
Завдання для другої команди:
1)
7 : 5/7 =
5) 3 2/7
: 2/7 =
2)
1
: 7/3 =
6) 1 6/11
: 17/22 =
3)
2/5
* 3/8 =
7) 3/10 * 5/6 =
4)
3/8
* 24 =
8) 1 1/2 * 3
1/3 =
Таблиця відповідей:
2 1/76
|
1/57
|
9 4/5
|
6/9
|
100
|
25
|
-
3 7/8
|
1
|
1/4
|
35 1/3
|
6/45
|
77/24
|
2/9
|
11 1/2
|
28 4/5
|
9
|
5 5/8
|
5
|
6 5/8
|
11
|
2
|
4/25
|
7/24
|
3/7
|
3 3/7
|
-
1
|
6/40
|
24/49
|
1 1/81
|
14
|
5 3/4
|
144
|
9 2/5
|
13
|
-
57
|
17/19
|
3 етап. Маяк.
Як маяк є
орієнтиром для моряків, так і капітани є орієнтиром для своєї команди. Це
конкурс, де свої вміння показують капітани. Обидва капітани отримують картки із
завданням, яке виконують на дошці з коментарями. Перший, хто розв’яже
правильно – отримає 2 бали, другий
– 1 бал, хибний розв’язок не приносить жодного балу.
Завдання для
першого капітана:
Розв’яжіть
рівняння:
1) 1 1/3
: х = 5/9
2) Х : 3/16 = 8/17
Завдання для
другого капітана:
Розв’яжіть
рівняння:
1) 1 1/4 : х = 7/8
2) Х : 5/36 = 6/25
4 етап. Загублений острів.
Дякуючи
злагодженим діям капітанів та їх команд, ми потрапляємо на загублений острів,
де і завершуємо нашу мандрівку. На фініші пропонуємо виконати завдання всією
командою.
Завдання для
першої команди:
5/10 * 3 1/5
+ 3 1/2 * ( 2 – 1 1/7) =
Завдання для другої команди:
9 2/3
* 1 2/10 + 2 2/3 * 1 2/10 – 2 1/3 =
І команда
|
ІІ команда
|
|
Старт
|
||
Рифи
|
||
Маяк
|
||
Загублений острів
|
ІІІ
Підсумок мандрівки.
Підводиться підсумок мандрівки, журі проводить підрахунок
балів та оголошення переможців.
V Домашнє завдання.
Розділ 2, ст. 84 № 507, 509.
VІ Підсумок уроку.
Вчитель проводить
підсумок гри. Аналізуємо допущені помилки при розв’язанні
завдань, виставляємо оцінки.
Додавання і
віднімання десяткових дробів.
Мета:
Навчальна.Зібрати і систематизувати
теоретичний матеріал по темі „ Додавання і віднімання десяткових дробів ”.
Розвивальна.Розвивати в учнів навички
обчислень; розвивати та вдосконалювати математичну мову учнів, логічне
мислення.
Виховна. Виховувати патріотичні почуття до
історії українського народу.
Оснащення. Мультимедійна презентація,
картки-завдання.
Епіграф до уроку.
„ Навчаючи інших, навчайся сам”
( А. Рівін )
Тип уроку. Турнір по математиці.
Форми роботи: фронтальна, групова і самостійна.
|
Методичний коментар до
уроку
Формування соціальної компетенції
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Хід уроку
Слово вчителя.
Сьогоднішній наш урок є підсумком нашої праці
протягом тижня,який ми проведемо у вигляді математичного турніру „ Козаки в
країні математики ”. На уроці ми з’ясуємо як ви засвоїли історію виникнення
десяткових дробів, алгоритм додавання і віднімання їх і перевіримо ваші
знання під час математичного турніру.
14 жовтня — Покрова Пресвятої Богородиці, свято
дуже шановане в нашого народу. З 1999 року цей день відзначається як День
українського козацтва, враховуючи історичне значення і заслуги козацтва в
утвердженні української державності.
На Запорізькій Січі існував Покровський Храм із
чудотворною іконою Покрови Божої Матері. Вона була покровителькою і
заступницею козаків.
Та навіть запорізькі козаки повинні були знати
основи математики.
Сьогоднішній урок проведемо у формі турніру. Наше
змагання назвемо „ Козаки в країні математики ”. Для цього ми поділимося на
три групи: козацькі курені, які вивчали десяткові дроби і дії над ними.
Отамани! Шикуйте курені!
Учитель. Пам’ятайте, що воля до перемоги,
бажання бути кращим, першим завжди було, є і буде девізом справжніх
лицарів-козаків.
Наш приятель-сміливий
вітер,
Відвага-це наш заповіт,
Усі разом:Ми роду козацького діти.
Землі
української цвіт!
Привітання куренів
Перший курінь імені Дмитра Вишневецького, роки гетьманства 1550-1563, кошовий отаман Максим Сапа.
Нехай знає рідна мати-вільна
Україна,
Козаки ми ще малі-зате гідна
зміна!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Наше завдання:вивчення історії
виникнення
десяткових дробів;
опрацювання додаткових
джерел інформації;
створення схем:
1.„Десяткова система мір в різних країнах світу
”,
2.„Способи записування десяткових дробів ”.
Другий курінь імені Петра
Сагайдачного, роки гетьманства 1623-1625,
кошовий отаман Ярослав Петруняк.
Знання збираються по краплині, як вода в долині.
Наше завдання: ввести поняття десяткового дробу;
скласти
алгоритм додавання і
віднімання
десяткових дробів.
Третій курінь імені Михайла Дорошенка,роки гетьманства 1625-1628, кошовий отаман Едуард Дідух.
Слава тобі, Україно,від роду до роду.
Як накажеш—ми поляжем за твою свободу.
Наше завдання:використання
десяткових дробів
в практичних
задачах.
Учитель.
Доповідає курінь імені Дмитра Вишневецького.
Учні. Наше завдання з’ясувати історію
виникнення десяткових дробів. Ми здійснили подорож в минуле і дізналися
багато цікавого.
Початком нового етапу в історії дробів були
десяткові дроби.
Уже в ІІІ ст. у народів Китаю, які користувалися
десятковою системою мір, почали з’являтися десяткові дроби. Першим з
математиків країн ісламу десяткові дроби застосував ал-Уклісіді. Ідея
десяткових дробів міститься в його трактаті „ Книга розділів про індійську
арифметику ”(953)
Докладно розробив систему десяткових дробів, описав правила дій над ними
самаркандський учений ал-Каші у роботі „ Ключ до арифметики” у 1427 р. У
Європі відкриття ал-Каші стали відомими лише через 300 років. Нічого не
знаючи про відкриття ал-Каші десяткові дроби удруге відкрив Симон Стевін.
ст.
Арабські
математики .
Використання
Десяткових дробів
Самаркандсь
Учений
.
Схема відкриття десяткових дробів
Учень.Відокремлювати цілу частину
десяткового дробу від дробової можна по різному.
Схема способів записування
десяткових дробів
Учитель. Послухаємо, як
справився із своїм завданням курінь імені Петра Сагайдачного.
Учень. Запорізька Січ була простора площа на Дніпровім острові Хортиця, з
усіх боків омивала острів глибока вода Дніпра. На своїх човнах (чайках)
козаки ловили рибу, рушали в походи.
Задача. Яка швидкість чайки за
течією і проти течії, якщо власна швидкість чайки 7,4 км/год, а швидкість
течії річки—2,1 км/год.
Алгоритм додавання і віднімання десяткових
дробів
1.Зрівняйте кількість цифр після коми в обох числах.
2.Запишіть у стовпчик, щоб кома знаходилася під комою; додавай і віднімай
як натуральні числа.
3.Постав кому в сумі чи різниці під комою в даних числах.
Учитель. Послухаємо курінь
імені Михайла Дорошенка, як вони справилися із своїми завданнями.
Учень. Виникнення дробів
зв’язано з переходом до нових одиниць вимірювання. Десятковим дробом називається дріб, знаменник якого є число, що
виражене одиницею з одним або кількома нулями-n/10к (n-ціле, k-натуральне число).
Десяткові дроби записуються без знаменників:
Ціла частина і дробова, відокремлені комою.
Зараз ми розв’яжемо задачі з
використанням десяткових дробів.
Задача.
Козаки плавали по Дніпру
на своїх чайках, але треба було прикласти велике зусилля, щоб спустити човен
на воду. Дізнатися яка вага човна козаків нам допоможе цікавий квадрат.
1.З першого рядка вибираємо найбільше число.
2.З другого рядка вибираємо найменше число.
3. З третього рядка вибираємо не найменше і не найбільше число.
4. Знаходимо суму цих трьох чисел в тоннах і отримаємо відповідь на
запитання.
Учитель. Славні козаки справилися з домашнім завданням на відмінно.
Молодці!
А тепер перевіримо їхню
сміливість і кмітливість.
Було колись—в Україні
Ревли гармати,
Було колись—запорожці
Вміли позмагатись.
Розпочинаємо козацьку розминку. Кожний курінь отримає по два питання. За
правильну відповідь—по 1 балу.
І. 1.Який дріб називається десятковим?
2.Як виконати додавання
десяткових дробів?
ІІ. 1.Хто перший розробив систему десяткових дробів і описав правила дій
над ними?
2.Сформулюйте переставний
закон додавання.
ІІІ. 1.Сформулюйте сполучний закон додавання.
2.Хто перший запропонував
відділити цілу частину від дробової комою?
Математичні вареники
Учитель.В кожній хаті на Вкраїні
Вареники варять нині.
Вас чекають у макітрі
Вареники дуже ситні,
Білолиці, непогані
Вареники у сметані.
Дівчинка в українському вбранні вносить макітру з „математичними
варениками”
Учитель. Кожному куреню по
одному великому „варенику” із начинкою.
Розв’язати завдання і знайти суму результатів даних завдань. Хто швидше?
Завдання оцінюється в 3
бали.
1. 1,13+2,3=3,43 1.1,15+2,6=3,75
2. 0,42+0,4=0,822.1—0,5=0,5
3. 1—0,25=0,75 3.6,4+0,79=1,19
5
11,44
1.1,27+3,42=4,69
2.8,3—5,4=2,9
2,3+5,4=7,7
15,29
Конкурс
отаманів
Учитель.А тепер запрошуємо позмагатися отаманів, адже вони—гордість кожного куреня.
За правильне виконання завдання—4 бали.
1. Витягаємо вареники.
(х—8,3)+1,2=6,2
(4,3—у)+11,2=13,2
40,7—(64,4—а)=36,6
Учитель. Поки отамани
працюють, проводимо усну лічбу: „Сонечко”.
Козацька
кмітливість
Учитель. У товаристві запорожців понад
усе цінувалися сміливість і кмітливість.
Пропонуємо довести, що ви маєте ці якості.
Яких цифр тут не вистачає?
1.1,*2+ *,3*=1,33
2. 0,*1+ 0,**=0,04
3. 2,*5+ 0,*1=2,36
Підсумки козацького турніру.
Змагання куренів закінчено. Ви продемонстрували
сьогодні, що ви є гідними нащадками славного козацького роду. Ви довели, що „
Десяткові дроби ” ви вміло використовуєте.
Оголошується кількість балів, яку отримав кожний
курінь.
На завершення скажу, козаки не тільки були
сміливими, кмітливими, але мали неабияке почуття гумору. Послухаємо
гуморески.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання.
|
Діти вчаться висловлювати свої знання, своє
відношення до одержаної інформації
Формування інформаційної компетентності
Вчимо учнів висловлювати свої знання, толерантно
доказувати свої рішення
Розвивати компетенцію самоосвіти
Формування соціальної компетентності—уміння
аналізувати одержану інформацію
Діти вчаться висловлювати свої думки, аналізувати
одержану інформацію
Формуємо логічну компетенцію.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Немає коментарів:
Дописати коментар